Jópár éve mondogatják, hogy az igen széles körben elterjedt bank- és hitelkártya használat miatt lassan elavulttá válik a készpénzzel történő fizetés. Ez azért túlzás, hisz a statisztikák szerint jelenleg még igencsak dominál ez a fajta fizetőeszköz. Függetlenül attól, hogy a plasztik kártyák száma és használata mennyire nő (s emellett az egyéb alternatív megoldások lehetősége is), a papír- és fémpénz használata töretlenül tartja magát. Miért is lehet ez? Lássuk!

Kevesebb esély az adatlopásra

Ha kedvenc kisboltunkról kiderülne, hogy hackertámadás áldozatává vált, furcsa képet vágnánk. Kártyás fizetésünk nyomainak megszerzésével az illetéktelenek visszaélhetnek. Ezt a kockázatot kiküszöbölhetjük a készpénz használatával. A készpénz semmit sem árul el rólunk, ellentétben a kártyás fizetésünk alkalmával használt informatikai rendszerrel.

A kiadások nyomon követése átláthatóbb

Amennyiben persze ez szempont. Könnyebb nyomon követni, hogy mennyi ezrest adtam ki, mint hogy a kártyalehúzások (érintések) alkalmával mennyivel lettünk “könnyebbek”.
Nem árt, ha mindig van nálunk készpénz. Néhány bolt ugyanis vagy nem fogadja el a kártyát, vagy minimalizálja a kártyával kiegyenlíthető összeget (a technikai problémákról nem is beszélve).

Mi szól a készpénz mellőzése mellett mégis?

Online fizetés

Általában az online vásárlás jóval olcsóbb. Szinte bármiről is legyen szó: akár kávéfőzőről, akár repülőjegyről. Ráadásul sok minden csak ezen a módon beszerezhető.

Bankköltségek

Készpénz felvétel esetén az ATM használati díját a legtöbb pénzintézet elkéri (vagy beépíti a számlavezetési díjba). Ezen felül elég kényelmetlen ATM után kutatnunk, pláne ha a saját pénzintézetünkét keressük.

Hogy miért is érdemes otthon (természetesen nem társasházban) csirkéket, tyúkokat tartanunk? Lássuk!

  1. Mindig van friss tojás

    Ez az elsődleges és legfőbb szempont a legtöbb ember számára, aki a tyúktartás mellett dönt. Az élet egyszerű de nagyszerű dolgai közé tartozik a tyúkok alól bevinni a friss tojásokat. Ez büszkeséggel és elégedettséggel tölti el az embert. A házi tojás lényegesen különbözik mind méretét, mind összetételét illetően a tömegtermeléstől. Megjelenése, textúrája, íze és állaga minőségileg szinte össze sem hasonlítható. Nem kell eztán a piacon keresgélnünk, ha egyszer otthon is megtaláljuk.

  2. Tudod, mit eszel

    Nem egy őrdöngős dolog: a tojás abból lesz, amit a szárnyasok megesznek. S mivel te tudod mit adsz nekik, ezért azt is tudod, ők mit adnak neked. Ez egyszerű.
    Másrészt gyermekeid, a családod is látja ezt a folyamatot és nem a tankönyvek rajzaiból kell megtanulniuk. Csodálatos élmény, amikor egy kisgyermek (esetleg megköszönve tyúkanyónak a tojást) összeszedi és beviszi a még meleg ajándékot.

  3. Egyszerű gondviselés

    A csirkék, tyúkok napi ápolása, gondozása minimális. Táplálék és víz, tiszta udvar és ól (benne szalma) az igényük. Napi 15-20 perc elegendő.

  4. Megeszik a kártevőket
    A tojáson kívül ez a tyúkok legnagyobb előnye. Ha kiengedjük őket a kertbe, megkeresik és megeszik a szöcskéket, kullancsokat, termeszeket, hernyókat, férgeket, csigákat és pókokat. Kedvenc időtöltésük a csipegetés, ezek megtalálása.
  5. Kiváló a trágyájuk

    A baromfi trágyája tele van nitrogénnel, mely kiváló a földnek. Ha az almot komposztáljuk, földünket egyben lazíthatjuk vele és feltölthetjük tápanyaggal.
  6. Szórakozás
    Így első hallásra talán nem hiszed, de a tyúkok jó szórakozást nyújtanak. Íme:

Az alábbiakban a tudomány legújabb kutatási eredményein alapuló indokokat sorakoztatunk fel a sajtok egészséges hatásaira vonatkozóan.
Nem olyan rég még a telített zsírsavak és a szívbetegségek közt párhuzamot vontak, ámde mára ezek a kutatások mindezt megkérdőjelezik. Íme 5 érv, amiért a sajtokat az egészségünkre pozitív hatású élelmiszerként könyvelhetjük el.

  1. Csökkenti a szívbetegségek kockázatát
    Néhány kutató a sajtfogyasztással magyarázza az un. “francia paradoxont”, miszerint a franciáknál annak ellenére kevesebb a szívbetegség, hogy zsírban gazdag ételeket fogyasztanak (vaj, kacsa stb.). A legújabb kutatások szerint napi kb. 50 gramm sajt fogyasztása 18%-kal csökkenti a szívbetegségek kockázatát. Ebben szerepet játszanak a sajtban lévő ásványi anyagok is (kalcium, kálium, magnézium) és természetesen a vitaminok is.
  2. Megelőzi a cukorbetegség kialakulását
    A fenti kutatások másik eredménye, miszerint a 2-es típusú cukorbetegségre vonatkozóan megelőző hatással bír a rendszeres sajtfogyasztás. Ebben a kalcium és a tejsavó fehérjék játszanak elsődleges szerepet. Megemlítendő, hogy napi 3/4 csésze joghurt elfogyasztása fokozza a megelőző hatást.
  3. Meghosszabbítja az életünket
    960 francia férfi életét, étkezési szokását figyelemmel követve volt megállapítható, hogy a rendszeres sajtfogyasztók bizony hosszabb ideig éltek. Ennek oka még bizonytalan, de talán a kalcium vérnyomáscsökkentő hatása miatt lehetséges.
  4. Javítja a koleszterinszintet
    Az átfogó vizsgálat kiterjedt az előírt diétát fogyasztókra is. Nem mindegy, hogy telített zsírként vajat vagy sajtot eszünk, ugyanis ez utóbbit fogyasztók alacsonyabb LDL-koleszterinnel zárták a vizsgálatot.
  5. Erősebbé tesz
    A 60 év feletti férfiak esetében a 12 héten keresztül napi egy csészényi ricotta sajt fogyasztása növelte az izomtömeget és javította az egészség egyensúlyát. Okként a tejfehérje-kazeint és a savót jelölték meg.